Måleri del 4

Jag har lagt ett till lager färg och tonat ned Emilia, mer grått så hon fungerar bättre med resten av kompositionen. Jag tycker det blir bättre och skillnaden mellan yta och djup är inte lika uppenbar längre. Braque och Picassos passage (korta penseldrag) lyckas jag inte med. Jag har försökt, men det funkar inte när man ser till helheten, det finns spår av det i målningen med inte lika tydligt som i tidigare nämnda konstnärers verk. Gitarren blev bra till slut, jag målade vid ett tillfälle till strängar på den, men då blev den alldeles för individuell och fungerade inte alls ihop med Emilia. Tanken var att strängarna skulle fungera som ett igenkännbart element, det vill säga något som ska hjälpa betraktaren att läsa målningen. Dock behövs inga sådana element eftersom jag inte brutit upp motivet så fruktansvärt mycket och det går att läsa målningen ändå. Även det halsband som kunde ses på skissen har jag tagit bort av samma anledning. I slutfasen av måleriet börjar jag se mer och mer till helheten och att det finns en enhetlighet, då måste man plocka bort eller lägga till vissa saker. Vilket kan ses i de sista fotografierna, jag har lagt till några linjer, speciellt i mitten av målningens vänstra del där det var för stora ytor och hålrum. Likaså har gitarren fått en mer geometrisk strukturalisering. Huvudet på Emilia har också förändrats något bland annat har jag lagt till en halvcirkel som ska fungera med den runda svarta delen i gitarren. Jag tycker jag fått till en mer skultural känsla tack vare den begränsade färgpaletten, vilken också gett målningen en bättre enhetlighet. Soffan som utgörs av de gråa partierna i målningen är jag väldigt nöjd med. Den gav den känsla av djup och platthet som jag hade hoppats på. Det sista jag gjort är att förstärka skillnaden mellan ljus och mörker med hjälp av en slumpartad ljussättning. Vilket kan ses om man jämför det sista fotografierna. Jag fick en känsla av att jag var klar när detta gjorts, och en sådan känsla måste man ta vara på och sluta måla. Annars kan man pilla i all evighet







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0