Måleri del 2+3

Jag har målat en hel del i helgen, jag har säkert tillbringat 5-6 timmar framför duken. Fokus har legat på att försöka arbeta med ytorna, det blir en helt annan sak när färgen kommer till. Jag får jobba stenhårt för att fläta ihop motiv och bakgrund. Det är otroligt lätt hänt att man låter Emilia bli för framträdande och att hon på så sätt hamnar ovanpå bakgrunden. Jag vill att hon ska flätas ihop med soffan och på så sätt bli mindre framträdande. Jag är inte alls nöjd med den starka kontrasten mellan Emilia och soffan, fram för allt på grund av de stora skillnaderna mellan färgerna. Jag kommer tona ner Emilia, lägga till mer svärta och göra henne mer grå. Det har jag bestämt. Ett annat problem är akrylfärgen, jag vill att den ska vara tjockare, annars funkar det inte med korta penseldrag. Jag använder mer en typ av moddling nu när jag målar för att arbeta in färgen i duken. Det blir nog bra att lägga på ett lager färg till på alla ytor för att skapa en mer skulptural känsla. Jag tycker skissen funkar bra hittills, vissa ändringar kommer det säkert bli när hela ytan är "utmålad" då ser man hur kompositionen funkar som helhet. Jag har valt att inte bryta upp Emilia för mycket för att jag är rädd att tappa motivet och inte kunna hantera alla geometriska former. Det är så sjukt svårt att arbeta med de som finns och hitta en ballans som gör att kompositionen fungerar som helhet. Även om jag redan nu ser vissa delar som inte fungerar, ändrar jag inget förrän jag målat ut hela ytan. Den slumpartade ljussättningen är enklast att arbeta med, den ger verkligen målningen liv och förstärker den geometriska förenklingen. Jag gillar det verkligen. Gitarren till höger har jag väntat med, kanske borde jag målat på den med, men jag vågade inte. Jag tror den kommer bli svår att få till.








Kommentarer
Postat av: maria stam

Du börjar bli en riktig kubist! Fundera på hur du i dina reflektioner kan beröra dina ledord i större utsträckning.

Den blir jättespännande, tycker jag! Tavlan, alltså:)

Far till Köpenhamn över helgen. Hör av mig i början på nästa vecka om det du skrivit.

Ha det gott! / Maria

2009-05-20 @ 20:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0