Måleri del 1

Jag har börjat måla efter en tids skissade och fixande. Eftersom jag inte kan använda Emilia som modell vid varje måleritillfälle (Viggo vill inte låna ut henne) har jag förflyttat mig in i mini-studion. Fotografierna jag tog har jag stor användning för då de gör att jag se objektet från flera olika vinklar. Jag har börjat måla utifrån och in, anledningen är att jag på så sätt kan hitta rätt färger och experimentera lite mer med ytorn, skuggor,ljus och form. Det betyder att jag försöker fläta ihop ytorna, alla delar i en kubistisk målning är lika viktiga. Jag kommer använda mig av vitt, svart och brun umbra och inga andra färger. Valet av färg har inte varit speciellt svårt då dessa färger oftast används i både Picassos och Braques målningar från den kubistiska eran. Fotografierna är användbara för att se hur ljuset varierar beroende på perspektiv, det är något jag försöker föra över till målningen. Bredvid tavlan har jag satt upp en lista med de kubistiska begrepp som jag plockat ut ur litteraturen och som finns med i bakgrunden i uppsatsen. Jag har bestämt mig för att försöka få med de veck som fanns i tygstycken som jag spände upp på väggen. Det känns viktigt att försöka få former som bryter mot de fragmenterade ytorna, för att skapa lite spänning Annars tror jag det blir för mycket bakgrund. Jag använder ganska mycket svart i målningens ytterkant och även i fasetterna då jag vill skapa tydlig skillnad mellan de ljusa och mörka skillnaderna i målningen. Nästa steg kommer bli att fläta samman Emilia och bakgrunden och på så sätt skapa en helhet. Det ska inte finnas någon tydlig bakgrund eller förgrund, utan hela ytan ska bli en perfekt komposition. Svårt men spännande.






Kommentarer
Postat av: Maria Stam

Ser spännande ut. Vill gärna ta del av dina nyckelbegrepp som du arbetar efter. kan du inte maila eller skriva in dem i bloggen?

En fundering: du använder begreppet bakgrund i dina reflektioner,( men du säger också att alla delar är lika viktiga) jag förstår helt vad du menar men funderar - i den fragmenteringen som uppstår kanske motivets olika "delar" eller ytor upplöses och blir en del av "bakgrunden"? Min fråga är - i hur stor grad skall du hålla ihop motivet som en enhet och hur relaterar du det till de olika faserna i kubismen? Finnds det en skillnad mellan motivets upplösning i fragment mellan de olika faserna? Hoppas du förstår mina frågor, annars får du höra av dig!

2009-05-15 @ 13:24:26
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0