Studie: Kubism Del II

Arbetet har gått framåt, idag har jag brutit upp motivet utan att försöka tappa bort ursprunget. Det är förbannat svårt att få ihop allt så det inte bara blir massa streck. Jag har försökt att behålla så mycket av hundarna som jag kunnat, för jag tycker dom är kärnan i bilden. Ändå vill jag inte att dom ska bli för centrala utan strävar efter att arbeta med bildens alla ytor. Det vill säga jag vill få bort känslan av förgrund-bakgrund.....Ju längre jag arbetar med skissen inser jag att måleriet kommer bli krävande. Speciellt att hitta en bra färgballans.

/cm  

        Nästa steg: Måleri? Jag får nog se över färgtillgången först......

Kommentarer
Postat av: Lena

oj vilken härlig bild (även första skissen). Jag älskar kubismen! Ska bli spännande å se måleriet. Är förresten så glad över mina rävar som hänger på väggen.

2008-12-18 @ 19:52:34
Postat av: Maria Stam

Din skiss ser bra ut. En liten tanke bara- det centrala i din ursrungsskiss är två hundar och en gestalt, eller hur? När jag studerar din skiss känns det lite som om du fortfarande har hundarnas huvuden ganska intakta.Som du skriver så kommer svårigheterna lite när man skall börja måla. Det känns lite som om du har ditt motiv och sedan har du börjat bryta upp "bakgrunden". På din skiss nr 1 finns inget direkt rum. jag tror att det skullle kunna hjälpa dig om du hade ett mer definierat rum att utgå från. När du börjar måla skall du kunna orientera dig i ditt måleri så att du vet vad i den fragmenterade bilden du gestaltar. Bilden är "sönderbryten" i ett fragmenterat mönster där "bakrund och motiv bildar en helhet. Du rör dig i ditt måleri mellan motivet(hundarna och gestalten) och bildrummet.

Men kanske är det så att du vet hur dessa skall relatera till varandra i din målning? Mina reflektioner är bara tänkta som funderingar du kan ta till dig om du vil...

Skall bli spännande att se när du kommer igång med måleriet.

Bra jobbat, Micke!

2008-12-19 @ 14:17:03
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0